روز هوای پاک، 29 دی ماه

۲۹ دی ماه در تقویم ایران به عنوان روز هوای پاک نام‌گذاری شده است.بحران آلودگی هوا در تهران و ۶ شهر آلوده دیگر ایران شامل تبریز، مشهد، اراک، اصفهان، شیراز و اهواز، در سال ۱۳۷۴ مسؤولین ستاد اجرایی کاهش آلودگی هوا را بر آن داشت تا به منظور ایجاد حساسیت در بین اقشار مختلف جامعه، روز ۲۹ دی‌ماه را به عنوان روز هوای پاک اعلام نمایند.هدف از اعلام روز ملی هوای پاک ایجاد حساسیت در بین اقشار مختلف جامعه بوده است و از آنجایی که کلید اصلی کاهش آلودگی هوا، مشارکت مردمی و افزایش هماهنگی بین‌بخشی است این روز می‌تواند عامل مهمی در ایجاد این مشارکت و هماهنگی بین‌بخشی باشد.

درباره آلودگی هوا

سالیانه ۳ میلیون نفر در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند که ۹۰ درصد آنان در کشورهای توسعه یافته هستند . دربعضی کشورها تعداد افرادی که در اثر همین عامل جان خود را از دست می دهند بیشتر از قربانیان سوانح رانندگی است. این مرگ و میر بطور خاص مربوط به آسم، برونشیت – تنگی نفس و حملات قلبی و آلرژی های مختلف تنفسی است .

تعریف آلودگی هوا

آلودگی هوا به وجود هر ماده ای در هوا که میتواند برای انسان یا محیط او مضر باشد اطلاق می گردد. آلاینده ها ممکن است طبیعی و یا ساخته دست بشر باشند و ممکن است به اشکال مختلف ذرات جامد یا قطرات مایع یا گاز باشند که بالغ بر ۱۸۰ آلاینده می باشند .

 

منابع انتشار آلاینده های هوا:

 

منابع آلوده کننده هوا به دو قسمت طبیعی و مصنوعی تقسیم بندی می شود.
۱- منابع طبیعی
فعالیت های آتشفشانها و آتش سوزی جنگل ها
گرد و غبار طبیعی
دود و مونواکسید کربن ناشی از آتش سوزی ها
گاز رادون ناشی از کانی های زمین
درختان کاج که ترکیبات آلی را از خود متصاعد می کنند.۲- منابع مصنوعی:
وسایل نقلیه موتوری مشکلی اساسی هستند که دی اکسید نیتروژن که مهمترین آلوده کننده هوا است را تولید می کنند .سایر منابع مصنوعی آلوده کننده هوا عبارتند زغال سنگ سوزها ، صنایع مختلف آلودگیهای ناشی از سوزاندن بقایای کشاورزی و

آلاینده ها ی هوا :

ترکیبات آلوده کننده هوا به دو قسمت گازها و ذرات جامد تقسیم می شوند :۱- ذرات جامد :
ذرات کوچک و جامد براساس اندازه تقسیم می شوند و عبارتند از (pm10) و (pm2/5). دسته اول ذراتی که دارای قطر کمتراز ۱۰ میکرومتر هستند و دسته دوم ذراتی که دارای قطر کمتر از ۵/۲ میکرومتر هستند. ذرات با قطر کمتر از ۵/۲ میکرومتر برای سلامتی زیانبارترند .۲- گازها :
شامل مونواکسید کربن ، دی اکسید نیتروژن ، دی اکسید گوگرد ، هیدروکربن ها ، ازن و … می باشند .

آلودگی هوا در منازل :

دی اکسید کربن یک گاز آلوده کننده هوا نیست ولی همواره به عنوان یک عامل مهم در بررسی

کیفیت هوای منازل مورد توجه قرار گرفته است و به عنوان شاخص کیفیت هوا لحاظ می شود .

افرادیکه در معرض این هوا قرار می گیرند ، دچار خستگی – عدم رضایت و عدم تمرکز

می گردند . مواد و مصالح ساختمانی مثل رنگ ها بخصوص رنگهای با ترکیبات سربی ،

 حشره کش ها و اسپری فرمالدئیـــد نیز می توانند باعث آلودگی هوا در منازل گردد.

حفاظت با آلودگی هوا:

در روزهایی که اخبار و رادیو تلویزیون و روزنامه ها هوا را در شرایط بحرانی اعلام می کنند این خبر به شما کمک می کند که خود را از آلودگی هوا محافظت کنید. (AQI) یا «شاخص کیفیت هوا» یک شاخص برای گزارش کیفیت هوای روزانه می باشد. (AQI) با اندازه گیری آلاینده هایی چون ازن ، منواکسید کربن ، دی اکسید گوگرد ودی اکسید نیتروژن و گردوغبار ( ذرات معلقpm-10) محاسبه می شود .

وضعیت شاخص استاندارد آلودگی(PS.I) :

پاک ۵۰-۰
سالم ۱۰۰-۵۰
ناسالم ۲۰۰-۱۰۰
بسیار ناسالم ۳۰۰-۲۰۰
خطرناک ۳۰۰

در مواقع آلودگی هوا چه باید کرد ؟

* در روزهای بحرانی آلودگی هوا حتی الامکان از تردد در محدوده های مرکزی و پر ترافیک شهر اجتناب کنید.
*
استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در سفرهای روزانه درون شهری خود را جایگزین خودروهای شخصی نمائید.
*
فعالیت یا بازی کودکان در محیطهای باز را محدود نمائید.
*
افراد مسن یا افراد با بیماریهای قلبی ، ریوی نظیر آسم ، برونشیت مزمن و نارسائی قلبی از خروج از خانه اجتناب نمایند .

منابع:وبلاگ هوای پاک
همشهری آنلاین
وبلاگ یاوران محیط زیست

عدم فعالیت برخی شهرستانها

به نام خدا


با عرض سلام و احترام

به استحضار می رساند برخی شهرستانها در درس  زمین شناسی فعال نبوده و مستندات خود را به گروه  زمین شناسی استان ارسال نمی نمایند، بدیهی است که فرصت برخی فعالیت ها مانند ارزشیابی سوالات امتحاتات نهایی خرداد ماه 93 در 15 دی ماه به پایان رسیده است، خواهشمند است به وبلاگ گروه زمین شناسی استان بوشهر و یا به سایت دبیرخانه  مراجعه نمایند و به صورت مستقیم در جریان امور قرار بگیرند و مستندات خود را در اسرع وقت به گروه  زمین شناسی استان ارسال نمایند.


با تقدیم احترام

گروه  زمین شناسی استان بوشهر

تشکر و سپاس از همکاران

بسم الله الرحمن الرحیم

با عرض سلام و احترام خدمت سرگروههای محترم شهرستانها

گروه جغرافیای استان بوشهر وظیفه خود می داند که از سرکار خانم راضیه اشعثی سرگروه محترم جغرافیا و زمین شناسی شهرستان بوشهر به خاطر زحمتهای فراوان و تلاش بسیار برای شهرستان بوشهر،کمال تشکر و قدردانی خود را اعلام نماید.

با تقدیم احترام

قاسم غریب زاده

سرگروه  زمین شناسی استان بوشهر

مراحل الف - ب و ج بند یک برنامه عملیاتی


بسم الله الرحمن الرحیم
با عرض سلام و احترام خدمت سرگروههای محترم شهرستانها
خواهشمند است به نحوه اجرا و تهیه
مراحل الف - ب و ج بند یک برنامه عملیاتی توجه فرمایند و در اسرع وقت مستندات خود را به گروه زمین شناسی استان بوشهر ارسال فرمایند.
با تشکر گروه زمین شناسی استان بوشهر

به اطلاع می رساند دبیرخانه راهبری درس زمین شناسی پس از هماهنگی با دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت متبوع ،  جهت اجرای بند 4 بخشنامه ی برنامه های مصوب دبیرخانه های راهبری دروس متوسطه ی کشور (با موضوع بررسی طولی و عرضی کتابهای علوم دوره متوسطه دوره اول)، جدول 1 را تنظیم  کرده است. این جدول  باید با توجه به فصل های زمین شناسی کتاب های  علوم سال هفتم و هشتم توسط اعضای گروه زمین شناسی هر استان و با توجه به تقسیم بندی ارائه شده در جدول 2  تکمیل و در قالب فایل word تا تاریخ  15/10/93 به دبیرخانه راهبری زمین شناسی ارسال شود.

* بدیهی است جدول 1توسط هر استان منحصرا برای 1 فصل کتاب علوم-که در جدول 2 مشخص شده-  تکمیل و ارسال می شود.

* بررسی و اصلاح  فرم های تکمیل شده ، مقدمات تنظیم برنامه عملیاتی جدیدی است که از اسفند سال جاری شروع شده و در سال تحصیلی آینده نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

* جهت سهولت ، فایل الکترونیکی کتاب های­ علوم پایه­های هفتم ، هشتم و کتاب راهنمای معلم پایه­ی هفتم از لینک کتاب های درسی در سایت دبیرخانه قابل دریافت است.

                                                                                                                                  

 

جدول1- بررسی طولی و عرضی کتاب­های علوم دوره­ی متوسطه­ی اول

گروه زمین شناسی استان .................

ردیف

پایه­ی تحصیلی: ......................................

1

شماره و عنوان فصل

 

2

هدف­های کلی آموزشی فصل

 

3

پیش نیازها

 

4

عنوان زیر فصل

 

5

آزمایش­ها و فعالیت­های طراحی شده در کتاب

 

6

مهارت­های دست­ورزی و الکترونیکی مورد نیاز معلم

 

7

موارد تقویت کننده­ی هویت واحد و اصیل ایرانی اسلامی

 

 

تذکر

·         از آن­جا که هدف نهایی دوره­ی متوسطه­ی اول بر اساس اسناد بالادستی، تربیت یادگیرنده­هایی با هویت واحد و اصیل ایرانی اسلامی است، در بند شماره 7 مواردی از محتوای کتاب که سبب تقویت این ویژگی در فراگیران می شود، ذکر گردد.

·         همکاران گرامی برای تکمیل بند 3، لازم است با مراجعه به کتاب­های علوم پایه­های گذشته ( دوره­ی ابتدایی و متوسطه­ی اول) موارد پیش­­نیاز و ضروری برای هر مفهوم علمی را لیست نمایند.

 

 

 

جدول2-  تقسیم بندی فصل های کتب علوم دوره­ی متوسطه­ی اول براساس نام استان­ها

 

ردیف

نام استان

پایه

شماره­‌ فصل

عنوان فصل

صفحه

1

مرکزی هرمزگان-  همدان و  یزد

هفتم

4

مواد پیرامون ما

25-34

2

گلستان -گیلان - لرستان و مازندران

هفتم

5

از معدن تا خانه

36-45

3

کردستان، کرمان، کرمانشاه و کهگیلویه و بویر احمد

هفتم

6

سفرآب روی زمین

46-53

4

شهرستان­های تهران- فارس -  قزوین و قم

هفتم

7

سفرآب درون زمین

54-61

5

سمنان- سیستان و بلوچستان و شهر تهران

هفتم

9

منابع انرژی

73-81

6

خراسان رضوی، خراسان شمالی -  خوزستان و زنجان

هشتم

10

مغناطیس

84-91

7

بوشهر- چهارمحال و بختیاری و  خراسان جنوبی

هشتم

11

کانی ها

92-96

8

اصفهان البرز و  ایلام

هشتم

12

سنگ ها

97-103

9

آذربایجان شرقی ، آذربایجان غربی و اردبیل

هشتم

13

هوازدگی

104-109


نحوه اجرا و تهیه محتوای جبرانی

بسم الله الرحمن الرحیم
با عرض سلام و احترام خدمت سرگروههای محترم شهرستانها
خواهشمند است به نحوه اجرا و تهیه محتوای جبرانی توجه فرمایند و در اسرع وقت مستندات خود را به گروه زمین شناسی استان بوشهر ارسال فرمایند.
با تشکر گروه زمین شناسی استان بوشهر

bu_geography@yahoo.com
اعضای محترم گروه های زمین شناسی استان های سراسر کشور :
با سلام و احترام
به اطلاع می رساند مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش با استفاده از نتایج امتحانات نهایی در خرداد 1393 و به منظور ارتقاء عملکرد دانش آموزان در امتحانات نهایی خرداد 1394 ، نسبت به احصاء میزان پاسخگویی دانش آموزان به هر سوال با توجه به اهداف هر سوال مبادرت نموده و جهت استفاده ی سرگروه های درسی، دبیران محترم و دانش آموزان عزیزی که دروس نهایی دارند ؛ مجموعه هدف و سوالاتی که با توجه به عملکرد ضعیف دانش آموزان نیاز به تاکید بیشتری روی آنها می باشد را در اختیار دفترآموزش متوسطه ی نظری قرار داده است.


لذا از اعضای محترم گروه های زمین شناسی استان های سراسر کشور تقاضا می شود با عنایت به فرصت طلایی باقی مانده تا شروع امتحانات پایانی نوبت دوم (نهایی خرداد 94) در خصوص سوالات واهدافی که درفایل پیوست مشخص شده است (بدون توجه به علل عدم تحقق اهداف در حوزه کتب درسی ، نیروی انسانی ، کیفیت اجرا و ...) نسبت به ارائه راهکارهای جبرانی و تکمیلی و اجرایی نمودن آنها تا قبل از شروع امتحانات نهایی خرداد 94  مبادرت فرمایند.

          نمونه ای از راهکارهای پیشنهادی :

1-    تدوین جزوات کمک آموزشی  در قسمت هایی که در فایل پیوست مشخص شده است و درج در     سایت یا وبلاگ گروه زمین شناسی استان و اطلاع رسانی مناسب به دبیران و دانش آموزان

2-    تشکیل کمیته ویژه کلینیک یادگیری(پاسخگویی مجازی به سوالات و ابهامات دانش آموزان) در سطح استان و اطلاع رسانی مناسب به دبیران ودانش آموزان (که تا کنون در اکثر استان ها انجام شده است)

3-    در اختیار قرار دادن کلید سوالات امتحانی در بخش های مشخص شده  و درج در سایت های مربوطه و اطلاع رسانی مناسب به دبیران و دانش آموزان

4-    .....

در پایان خواهشمند است گزارش محتصری از اقدامات انجام شده در این خصوص را حداکثر تا 15/12/1393 به پست الکترونیکی دبیرخانه راهبری درس زمین شناسی ایمیل فرمائید.

بدیهی است دبیرخانه زمین شناسی نیز موظف است تا پایان اسفندماه نود و سه گزارش کلی و جمع بندی این فعالیت را به دفترآموزش متوسطه ی نظری وزارت متبوع منعکس نماید لذا مهلت مذکور به هیچ عنوان قابل تمدید نخواهد بود .

 

دبیرخانه راهبری درس زمین شناسی

مستقر در استان چهارمحال وبختیاری

 

  فایل ضمیمه